Quantum computing: From dream to reality

Ontdek de fascinerende wereld van kwantumcomputatie, een onderwerp dat al bijna drie decennia vele mensen boeit. Lange tijd werd kwamtum vooral gezien als een uiterst interessant wetenschappelijke uitdaging. In de afgelopen jaren zijn we echter een nieuwe fase ingegaan; we kunnen daadwerkelijk een grootschalige kwantumcomputer bouwen.

Bij QuTech leggen we de wetenschappelijke basis voor de kwantumcomputer en het kwantuminternet, in nauwe samenwerking met kwantum-startups en de industrie. Ontdek samen met ons de grenzeloze mogelijkheden van kwantumtechnologieën!

Deze sessie is in het Engels.

Sprekers:

Dr. Anasua Chatterjee

Asst. Prof. and Group leader at QuTech

Dr. Chatterjee behaalde een BSc magna cum laude aan Princeton en verwierf als BSc-student al co-auteurschap op een wetenschappelijke publicatie. Na het behalen van haar PhD aan University College London vervolgde ze haar carrière als postdoc aan het Niels Bohr Instituut in Kopenhagen, gefinancierd door prestigieuze EPSRC Doctoral Prize Fellowship en Postdoctoral Fellowship. Tijdens deze periode bouwde ze een reputatie op met het gebruik van geavanceerde algoritmes, waaronder machine learning technieken, voor de automatisering van het instellen van halfgeleider qubit devices en het realiseren van complexe schakelingen van halfgeleider qubits. Haar onderzoek aan TU Delft richt zich richt zich op lichtgewicht constructies en mechanismen voor ruimtetoepassingen. Daarnaast is zij geïnteresseerd in het praktijkgerichter maken van het ingenieursonderwijs.

Prof. dr. ir. Lieven M.K. Vandersypen

Director Research QuTech

Lieven Vandersypen behaalde een MSc en PhD in Elektrotechniek aan Stanford University na zijn studie Werktuigbouwkunde aan de KU Leuven. Hij leidt aan TU Delft een onderzoeksgroep die kwantumcomputing ontwikkelt op basis van elektronenspins in halfgeleiderkwantumdots. Als pionier in het veld demonstreerde hij onder meer Shor's kwantumalgoritme en ontving hij prestigieuze prijzen, waaronder de Spinozaprijs, de hoogste wetenschappelijke onderscheiding in Nederland. Prof. Vandersypen ontving Starting, Synergy en Advanced grants van de European Research Council, en Vidi- en Vici-beurzen van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek. Hij is lid van de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen (KHMW) en een fellow van de American Physical Society, en was lid van de Jonge Akademie van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen. Hij ontving de IUPAP Young Scientist Prize for Semiconductor Physics, de Nicholas Kurti European Science Prize en de Spinozaprijs, de hoogste wetenschappelijke onderscheiding in Nederland.